دیوار

9 مرحله نصب کاغذ دیواری توسط خودتان با معرفی وسایل مورد نیاز

در عرض چند ساعت، کاغذ دیواری می‌تواند مرزهای زیبایی در دکوراسیون داخلی را تغییر دهد. این کار باعث زنده شدن دیوارها با بافت‌ها یا الگوهای مختلف می‌شود و به فضا معنایی متفاوت می‌بخشد. اما هر وقت مالکان سعی می‌کنند خودشان کاغذ دیواری را نصب کنند، به ندرت موفق به انجام این کار می‌شوند!

نصاب کاغذ دیواری ماهر را از کارگشا بخواهید

عدم چسبندگی کافی، صاف نشدن سطح کاغذ دیواری، چین و چروک و بسیاری موارد دیگر، مشکلاتی هستند که بیشتر افراد با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل، ما مقاله‌ای تحت عنوان «آموزش نصب کاغذ دیواری» را ترتیب داده‌ایم تا به کسانی که قصد تغییر حال و هوای خانه خود را دارند کمک کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

آماده‌سازی دیوارها برای نصب کاغذ دیواری

آماده‌سازی دیوارها برای نصب کاغذ دیواری

مهم است که قبل از شروع نصب کاغذ دیواری مطمئن شوید که دیوارها از وضعیت خوبی برخوردار هستند تا آنچه در ذهن دارید را بتوانید به خوبی پیاده کنید. برای آماده سازی دیوارها کارهای زیر را انجام دهید:

  • تمام تزیینات و تابلوهای روی دیوارها را برداشته و وسایل خانه را از سر راه بردارید.
  • اگر دیواره‌های شما ترک خورده و آسیب دیده‌اند، باید آن‌ها را بتونه کاری کنید. این کار را با استفاده از بتونه مناسب (برای دیوارهای رنگ روغن از بتونه روغنی و برای دیوارها با رنگ پلاستیک از بتونه پلاستیکی استفاده شود) و کاردک بتونه استفاده کنید.
  • برای اینکه کاغذ دیواری به صورت تمیز، یکدست و صاف اجرا شود، باید هر نوع سطحی که بتونه کاری شده است، سنباده زده شود.
  • با استفاده از آب، تمیزکننده چند منظوره (یا مایع ظرفشویی)، اسفنج یا پارچه تمیز، دیوارهای منزل خود را تمیز کنید تا از شَر هرگونه آلودگی خلاص شوید. سپس، بگذارید دیوارها کاملاً خشک شوند.
  • اگر می‌خواهید از دیوارهای خود محافظت کنید، استفاده از پرایمر کاغذ دیواری ضروری است. پرایمر باعث می‌شود تا کاغذ دیواری بدون چسبندگی بیش از حد به سطح دیوارها، به صورت ایمن اعمال شود. این کار بعداً اجازه می‌دهد تا بتوان کاغذ دیواری را در صورت نصب اشتباه به راحتی از دیوار جدا کرد. برای دیوارهایی که رنگ روغن نقاشی شده‌اند، از پرایمر مبتنی بر روغن استفاده شود. برای جلا بخشیدن به دیوارهای خود، فقط یک برس یکنواخت را با برس اسفنجی بمالید و بگذارید کاملا خشک شود.

نحوه نصب کاغذ دیواری

آماده‌سازی دیوارها برای نصب کاغذ دیواری

وسایل مورد نیاز شما:

  • اسفنج
  • سطل آب
  • چسب کاغذ دیواری
  • کاغذ دیواری
  • متر
  • خط‌ کش بلند
  • تراز
  • شاقول
  • مداد
  • کاغذ دیواری
  • قیچی
  • نردبان
  • کاردک پهن
  • کاتر (تیغ موکت‌بُری)

مرحله 1: دیوارهای خود را اندازه بگیرید

با استفاده از یک تراز و متر، عرض و ارتفاع هر دیوار را اندازه‌گیری کنید. نقطه مرکزی دیوار را پیدا کنید و با استفاده از شاقول یک نقطه در نزدیکی کف و یک نقطه در نزدیکی سقف علامت‌گذاری کنید و با استفاده از خط ‌کش و مداد، دو نقطه را به هم وصل کنید. دو خط عمودی دیگر نیز در دو ضلع کناری دیوار به مانند حالت قبل بکشید. حالا سه خط عمودی در کناره‌ها و وسط دیوار دارید. هر سه خط را اندازه گیری کنید و نقطه میانی هر کدام را مشخص کنید. سپس با مداد یک خط افقی در نقاط میانی بکشید. حالا می‌توانید اندازه کف تا سقف (عرض) و اندازه دو ضلع کناری (طول) دیوار را به دست آورید. همچنین، بهتر است این کار را دو نفری انجام دهید.

مرحله 2: تعداد نوارهای کاغذ دیواری را محاسبه کنید

حالا با داشتن عرض و طول دیوار می‌توانید ابعاد نوارهای کاغذ دیواری خود را محاسبه کنید. مثلاً دیوار شما 6 متر طول و 3 متر عرض دارد، بنابراین شما به 18 مترمربع کاغذ دیواری نیاز دارید.

مرحله 3: اولین نوار کاغذ دیواری را اندازه بگیرید

رول کاغذ دیواری خود را روی یک میز خالی قرار دهید. اگر کاغذ دیواری شما طرح‌دار است، باید تصمیم بگیرید که الگوی آن از کجای دیوار شروع شود. سپس کاغذ دیواری را به اندازه 10 سانتی‌متر بیشتر از ارتفاع دیوار اندازه بگیرید. براساس آنچه در مرحله اول انجام شد، مرکز دیوار به دست آمده است. کاری که باید انجام دهید این است که از خط عمودی که در مرکز دیوار کشیده‌اید، نصب کاغذ دیواری را شروع کنید.

مرحله 4: تمام نوارهای کاغذ دیواری را برش دهید

با استفاده از اولین نوار خود به عنوان راهنما، تمام نوارهای کاغذ دیواری خود را به همان طول اندازه بگیرید و برش دهید. اگر کاغذ دیواری شما الگوی تکراری دارد، قبل از اندازه گیری و برش، اولین نوار خود را کنار رول قرار دهید و آن را به صورت مرتب درآورید. مطمئن شوید که کاغذ دیواری به اندازه 10 سانتی‌متر از بالا و پایین بیشتر از طول دیوار توسط کاتر بریده شده است.

مرحله 5: کاغذ دیواری را آماده کنید

پشت کاغذ دیواری را با استفاده از قلمو و چسب مخصوص، چسب‌کاری کنید. لازم است تمام سطح کاغذ دیواری آغشته به چسب شود، هیچ جای خالی باقی نگذارید. اگر قسمتی از پشت کاغذ دیواری چسب‌کاری نشود، ممکن است به مرور زمان قسمت مورد نظر از دیوار جدا شود و کاغذ دیواری حبابی شکل به نظر برسد. بعضی از انواع کاغذ دیواری دارای چسب هستند، به همین دلیل دیگر نیاز به استفاده جدا از چسب و قلمو نیست.

مرحله 6: نصب کاغذ دیواری را با اولین نوار آن شروع کنید

یک طرف نوار کاغذ دیواری را در مقابل خط عمودی که در وسط دیوار کشیده‌اید قرار دهید و 10 سانتی‌متر اضافه بالا و پایین را نیز تنظیم کنید. کاغذ دیواری از بالا به پایین نصب می‌شود و طریقه نصب آن با استفاده از کاردک پهن است. کاغذ دیواری را به آرامی به سمت پایین حرکت داده و با استفاده از کاردک پهن آن را به سطح دیوار بچسبانید. صاف کردن از وسط کاغذ به گوشه‌ها می‌تواند به آزاد شدن حباب و چین و چروک کمک کند. اگر حباب مشاهده کردید، کاغذ را به آرامی از دیوار بلند کنید و دوباره آن را صاف کنید تا حباب از بین برود.

مرحله 7: مقدار اضافی کاغذ دیواری را برش دهید

پس از رسیدن به انتهای کاغذ دیواری، کاردک را تا انتها بکشید تا هرگونه حباب از بین برود. سپس می‌توانید با استفاده از کاتر قسمت‌های اضافی را از هر انتهای کاغذ دیواری کوتاه کنید. در تمام فرآیند نصب کاغذ دیواری باید از نردبان و یک هم تیمی برای انجام بهینه امور استفاده کنید.

مرحله 8: چسب اضافی را پاک کنید

برای اطمینان از صاف شدن تمام لبه‌های کار، کل سطح کاغذ دیواری را یکبار دیگر با کاردک پهن صاف کنید، سپس یک اسفنج مرطوب را روی آن بکشید تا چسب‌های اضافی از بین بروند.

مرحله 9: مراحل کار را برای قسمت‌های دیگر دیوار تکرار کنید

تمام قسمت‌های خالی دیوار را با کاغذ دیواری بپوشانید. فقط یادتان باشد که شما از وسط دیوار به کناره‌ها حرکت می‌کنید. برخی از افراد از لبه دیوار شروع می‌کنند، ولی لبه دیوار ممکن است تراز نباشد و با ادامه روند کار، نصب کاغذ دیواری به شکلی شاقول انجام نشود. همچنین یادتان باشد، کاغذ دیواری اولی که نصب کردید به عنوان تراز کار شما به حساب می‌آید و دیگر نوارهای کاغذ دیواری را نیز دقیقاً در لبه درز کاغذ دیواری دیگر نصب کنید (کاغد دیواری نباید روی هم قرار گیرند).

نکته: درب و پنجره می‌تواند به عنوان تراز کار در نظر گرفته شود. بدون آنکه نیاز به کشیدن خط در دیوار باشد، اولین نوار کاغذ دیواری را از لبه درب یا پنجره شروع کنید.

نصب کاغذ دیواری در محل تلاقی دو دیوار

نصب کاغذ دیواریدر محل تلاقی دو دیوار

دیوارهای گوشه آن‌هایی هستند که از تلاقی دو دیوار در یک زاویه 90 درجه ساخته شده‌اند. مراحل اجرای کاغذ دیواری برای نقطه تلاقی به شرح زیر است:

مرحله 1: عرض باقی مانده را در چندین مکان اندازه بگیرید

فاصله لبه آخرین نوار کاغذ دیواری تا تلاقی دیوارها را در چندین نقطه در ارتفاع اندازه بگیرید، زیر گوشه‌های اتاق ممکن است کاملاً عمودی و شاقول نباشند. بنابراین با اندازه‌گیری‌های متعدد می‌توانید بفهمید که بیشتر عرض کدام است. سپس 10 سانتی‌متر اضافی را به بیشترین عرض اضافه کنید.

مرحله 2: کاغذ دیواری را روی دیوار بچسبانید

پشت کاغذ دیواری را چسب کاری کنید و طبق مراحل قبل، با استفاده از کاردک و از بالا به پایین شروع به نصب کاغذ دیواری کنید. حرکت‌های خود را بیشتر به سمت بیرونی و محل تلاقی دیوار انجام دهید. با این کار می‌توانید مطمئن شوید که هرگونه حباب و چین و چروک از بین رفته است.

مرحله 3: مقدار اضافی کاغذ دیواری را برش دهید

مقدار اضافی کاغذ دیواری را ببرید. به هیچ عنوان نباید دو طرف کاغذ دیواری در دو لبه با هم همپوشانی داشته باشند، زیرا ظاهر کار را زشت و نامناسب نشان می‌دهد. همچنین کاغذ دیواری را در جایی برش دهید که با الگوهای کاغذ دیواری لبه دیگر هم تراز باشد تا ظاهری منظم به سطح کار ببخشد.

کلام آخر

کاغذ دیواری می‌تواند فضای بی‌روح و کسل‌کننده محیط را تغییر دهد. استفاده از الگوهای زیبا و متفاوت می‌توانند به معنای دمیدن روح زندگی به کالید بی‌جان دیوارها باشند. پس اگر به فکر استفاده از کاغذ دیواری هستید، باید بگوییم: «نصب کاغذ دیواری بسیار آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید! تنها کافی است به مراحل گفته شده در بالا دقت کرده و آن‌ها را مو به مو انجام دهید.»

اگر در مورد استفاده و نحوه نصب کاغذ دیواری ایده‌های جالبی دارید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا