آشنایی با سونای بخار و مولد بخار

سونای بخار اتاق گرم و مرطوبی با دمای در حدود 40 تا 50 درجه سانتی گراد است و رطوبت نسبی آن 100% می باشد.

بخار در مولد با فشار 1.2 اتمسفر تهیه می شود و سپس در فضای سونا با حداکثر برد پرتابی 10 سانتی متر تزریق می گردد که برای جلوگیری از بروز سوختگی در کاربران می بایست بخار به صورت غیر مستقیم و ترجیحا به سوی کف اتاقک سونا تزریق شود که یکی از نواحی مناسب برای این کار سکو ها است و در این حالت نقطه تزریق بخار می بایستی در ارتفاع 45 سانتی متری از کف قرار گیرد. لازم به ذکر است میزان کیفیت پخش بخار با همگن بودن آن و تعداد دریچه های توزیع بخار رابطه مستقیم دارد. از این رو بخار را توسط لوله استیل به محیط اتاقک سونا می رسانیم و سپس با سوراخ نمودن لوله و نصب نازل هایی از جنس برنج، بخار را توزیع می کنیم.

گاهی برای بهبود برخی از مشکلات تنفسی به بخار عصاره برگ اوکالیپتوس اضافه می کنند.

سونای بخار نیز مشابه سونای خشک الزاما می بایست مجهز به تجهیزات کنترلی دما و رطوبت نسبی باشد و در واقع مدت زمان تزریق بخار نیز از فرمان های صادر شده از این تجهیزات تعیین می گردد.

مهم ترین مشخصه اتاق سونای بخار مقاوم بودن آن در برابر رطوبت می باشد، از این رو این اتاق می بایست مجهز به عایق رطوبتی و یا از جنس ها ضد آب نظیر شیشه یا کاشی باشد.

درب اتاق سونای مرطوب باید به گونه ای ساخته شود که بخار را از خود عبور ندهد، از درون باید قابلیت قفل شدن نداشته باشد و به هر دو طرف قابل باز شدن باشد.

از نقطه نظر ابعاد و معماری همانند سونای خشک، سونای بخار معمولا به شکل مکعب ساخته می شود که بهتر است برای استفاده بهینه از فضای سونا گوشه های آن تیز ساخته نشود.

سقف اتاق بخار به صورت شیبدار ساخته شده و به ازای هر کاربر 1 متر مربع مساحت در نظر گرفته می شود. در نظر گرفتن کفشور در سونای بخار الزامی است. ارتفاع این اتاق 2.15 متر می باشد و طول نیمکت به ازای هر نفر در حالتی که قرار بر نشستن افراد باشد 60 سانتی متر و در حالتی که کاربر در حالت دراز کشیده باشد 1.8 متر به ازای هر نفر در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است بزرگتر در نظر گرفتن اتاق سونای بخار سبب بزرگتر شدن سایز مولد بخار و بالا رفتن دبی سوخت مصرفی می شود.

مولد بخار:

مولد بخار در خارج از اتاق سونا  قرار دارد و بخار تهیه شده توسط لوله های رابط که می بایستی به خوبی عایق کاری شوند به داخل اتاق سونا تزریق می شود. جنس لوله های رابط از استیل می باشد.

انتخاب مولد بخار  طبق آیتم هایی که  کارخانجات سازنده در کاتالوگ محصولات خود عنوان می کنند صورت می گیرد.  مولد بخار باید به گونه ای انتخاب شود که در مدت زمان حداکثر 20 دقیقه فضای اتاق را از نقطه نظر دما و رطوبت نسبی، قابل بهره برداری نماید. در صورتی که زمان راه اندازی بیش از این عدد به طول بیانجامد به این نتیجه می رسیم که توان مولد بخار کمتر از میزان مورد نظر است.

توان یک مولد بخار بر حسب kw بیان می شود که معرف مقدار انرژی تبدیل شده به حرارت برای غلبه بر انرژی نهان، تبخیر آب بر واحد زمان است. انتخاب مولد در نهایت بر حسب حجم معادل اتاق سونا انجام می گیرد. حجم معادل حاصلضرب حجم واقعی اتاق در ضرایب تصحیحی است که پارامتر هایی همچون جنس دیوار اتاق سونا، تعداد دیوار های مرتبط با هوای خارج، دمای طرح خارج و وجود نورگیر به وجود می آید.

منابع :

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

کتاب مرجع کاربردی استخر سونا و جکوزی

مطالب مرتبط:

آشنایی با سیستم شوتینگ زباله + دیتایل اجرایی

سیستم ها و روش های تصفیه آب استخر

محافظت تاسیسات گرمایش و سرمایش ساختمان در برابر زلزله

خروج از نسخه موبایل